Zdarza się, że napotykasz w pracy lub biznesie na problem, który jest trudniejszy lub różni się od zadań, z którymi zmagałeś się do tej pory.
Jest technika, która może Ci pomóc w tej sytuacji. Warto sprawdzić, bo jej zastosowanie potrafi przynieść niezwykłe efekty.
Technika, o której mówię to technika Creative Problem Solving opracowana w 1940 roku przez człowieka o nazwisku Alex Osborn.
Technika Creative Problem Solving (CPS) jest przedstawiana jako metoda na generowanie innowacyjnych rozwiązań dla złożonych wyzwań.
Możesz ją stosować samodzielnie lub wspólnie ze swoim zespołem.
CPS składa się z 4 filarów:
Pierwszy filar mówi, żeby zacząć od zmiany sposobu myślenia o problemie. Zamiast skupiać się na problemie samym w sobie, weź kartkę papieru i wypisz wszystkie pytania, jakie mogą być związane z danym zagadnieniem.
Zadaj pytania w stylu: Dlaczego stoimy przed tym problemem? Co jest przeszkodą, która uniemożliwia jego rozwiązanie? Jakie mogą być potencjalne rozwiązania?
Wypisz takich pytań jak najwięcej. Myślenie otwartymi pytaniami pobudza umysł do produkowania spostrzeżeń i perspektyw, które mogą szybciej doprowadzić do rozwiązania.
Drugi filar dotyczy sposobu, w jaki generujesz pomysły. Zamiast nakładać ograniczenia na swój proces myślowy, zapisz wszystkie, nawet najbardziej odjechane pomysły, jakie przyszły Ci do głowy.
Trzeci filar polega na tak zwanym odraczaniu osądu. Oceniając rozwiązania zbyt wcześnie, ryzykujesz, że przerwiesz generowanie nowych pomysłów.
Ostatni filar dotyczy samego rozwiązywania problemu. Analizując zapisane idee, używaj pozytywnego języka. Skupiaj się na dobrych aspektach rozwiązania zamiast na tych, które wydają się kiepskie. Używanie pozytywnego języka pozwala odkryć wszystkie możliwości, jakie niesie za sobą dany pomysł.
Znając filary, możemy się skupić na praktyczny sposobie zastosowania tej techniki. Dobra wiadomość jest taka, że musisz zastosować tylko 4 kroki.
Generowanie
W fazie generowania powinieneś zrozumieć problem. Zapisane pytania pozwolą Ci spojrzeć na zagadnienie z szerszej perspektywy, dzięki czemu zrozumiesz dogłębnie wszystkie przeszkody i wyzwania.
Konceptualizacja
W tej fazie czas na burzę mózgów i zapisanie wszystkich pomysłów, jakie tylko przyjdą Ci do głowy. Możesz to zrobić sam lub wspólnie ze swoim zespołem.
Optymalizacja
Przeanalizuj pomysły z poprzedniego kroku. Zastanów się, które opcje pasują najlepiej do Twoich potrzeb i ograniczeń. Wytypuj pomysł, który będzie kontynuowany.
Wdrożenie
Sformułuj plan jak przekształcić wybrany pomysł w rzeczywistość. Skup się na tym, co potrzebujesz, aby zacząć i ukończyć proces.
Dla mnie najbardziej wartościowym elementem tej techniki jest rozpisanie odpowiednich pytań. Gdy myślimy pytaniami, mózg zdaje się działać w zupełnie innym trybie. Nie raz i nie dwa udawało mi się dojść do zaskakujących wniosków po zadaniu sobie odpwiedniego pytania.
Henio radzi

Ja to często nie wiem co ten pańcio ode mnie chce, ale jak sobie przypomnę o creative problem solving to wtedy czasasmi nawet rozkminię o co chodzi. Ale wiecie, ja mam bardzo mały móżdżek.